مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

وحید رضا نعیمی: دومین همایش مناسب سازی محیط‌شهری برای معلولان و کم‌توانان جسمی حرکتی در حالی در سالن اصلی کنفرانس سران کشورهای اسلامی برگزار شد که این سالن فاقد امکانات مناسب ویژه تردد معلولان و جانبازان بود.

این همایش با سخنان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در این همایش جانبازان را شخصیت‌های کم نظیر تاریخ بشر دانست و اظهار داشت: جانبازان میهن ما که در راه هدف مقدس دفاع از انقلاب و مردم سلامتی خود را از دست داده و خانه نشین یا ویلچر نشین شدند، از مسیر حرکت خود که  شهادت یا جانبازی بود اطلاع داشتند و حقیقتاً جانبازان ما در این برهه از تاریخ، باعث افتخار ما و انقلاب شدند.

وی صبر و تحمل رنج‌ها بدون اظهار گلایه را از ویژگی‌های جانبازان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت:‌ من در تصور خودم جانبازان را یک قهرمان می‌بینم و حقیقتا حضور و صبر این عزیزان در جامعه ما مهم‌ترین الگوی یک مسلمان مجاهد و انسان واقعی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص معلولان نیز با اشاره به اینکه طبق گزارش ها حدود 10 درصد از جامعه بشری گرفتار نوعی معلولیت هستند، تصریح کرد: این آمار اگر درست باشد، وظیفه سنگینی را بر دوش انسان‌های غیرمعلول و به ویژه دولت‌ها و قدرت‌ها قرار می‌دهد که این بخش مهم از انسان‌های رنجدیده جامعه را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
هاشمی با تأکید بر تلاش برای توانبخشی معلولان، اظهار داشت: در بسیاری از موارد امکان توانبخشی وجود دارد که اگر در این بخش کوتاهی شود، جای گله دارد. وی درخصوص سالمندان  نیز گفت: سالمندان هر جامعه‌ای عمدتا کسانی هستند که عمرشان را در خدمت به جامعه سپری کرده‌اند و اکنون توان حرکت‌های سخت را ندارند لذا این دسته افراد حق دارند که باقی عمرشان را در آسایش و رفاه زندگی کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل بنیاد مستضعفان و جانبازان‌ به فرمان امام راحل در سال‌های پایانی جنگ، خاطرنشان ساخت: تشکیل این  بنیاد  نشانه تیزبینی، علاقه‌مندی، دریافت خوب و راهکار مناسب امام (ره) درخصوص جانبازان است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تصویب 2 قانون برای جانبازان و معلولان در زمان حضور خود در مجلس گفت: باید برای اجرایی شدن این2 قانون پیگیری صورت گیرد؛ چرا که در این صورت بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از دانش‌های الکترونیک، دیجیتال و نرم‌افزار برای ساخت لوازم آسان کردن کار برای نیروهای دارای مشکلات جسمی، گفت: اگر به جانبازان و معلولان ‌میدان داده شود بسیاری از مشکلات خود را می‌توانند حل کنند، لذا باید برای آنها NGO‌هایی را تشکیل دهند تا احساس کنند خودشان مؤثر هستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید فضای فرهنگی جامعه را بیش از فضای فیزیکی برای تنفس خوب جانبازان، معلولان و سالمندان فراهم کنیم، اظهار داشت: امیدواریم موج جدیدی از آشنا کردن نسل جدید به ارزش و حق این نیروها که امروز مشکلات جسمی و روانی پیدا کرده‌اند و به ویژه جانبازان جنگ‌های شیمیایی که صحنه زندگی برایشان تنگ‌تر شده است، ایجاد شود.

وی در پایان جانبازان شیمیایی را شهیدان زنده‌ای دانست که علاوه بر زحماتی که در جبهه‌ها متحمل شده‌اند، رنج‌هایی را نیز بعد از جنگ تحمل می‌کنند و اجرشان نیز نزد خداوند محفوظ است.

در ادامه این مراسم مهندس کاشانی، معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه مطابق برنامه‌های از پیش طراحی شده قرار است در مناطق 22 گانه شهر تهران  معابری برای تردد ناتوانان و کم‌توانان جسمی حرکتی بهسازی  و مناسب‌سازی شود، افزود: براین اساس و همزمان با طرح زیباسازی پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر تهران، در نقاطی از خیابان اصلی شهر، طرح مناسب‌سازی محیط‌شهری را در دست اجرا داریم و تأکید شهرداری تهران برآن است  تا در تمامی مناطق 22 گانه شهری ایستگاه‌‌های مترو و دیگر اماکن عمومی که ممکن است مورد استفاده کم‌توانان حرکتی قرار بگیرد، رمپ و راه‌های ویژه طراحی و ساخته شود.

به گفته او برای تحقق بخشیدن به این موضوع نیازمند همکاری و مشارکت همه سازمان‌های مسئول و ارگان‌ها و اداره‌ها هستیم.

در این همایش دکتر محمد کمالی استادیار، دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: جای تأ‌سف است که با داشتن قوانین حمایتی برای مناسب‌سازی محیط‌شهری و تأکید قانون برنامه سوم توسعه هنوز کنوانسیون معلولان به امضای دولت ایران نرسیده است.

کمالی ادامه داد: روز جهانی معلولان هم گذشت اما هیچ اتفاقی نیفتاد و در کمال ناباوری وزیر رفاه و تأمین اجتماعی گفت که قانون جامع حمایت از معلولان   1500 سال دیگر تا تحقق فاصله دارد و معلولان باید سال‌ها صبر کنند!
این در حالی است که چین به عنوان میزبان المپیک 2010 یکصدمین شهر بدون مانع جهان را نیز به بهره‌برداری خواهد رساند.

حیدرزاده معاون بهره‌برداری شرکت قطار شهری تهران و حومه (مترو) نیز در این همایش گفت: از ابتدا که بحث راه‌اندازی متروی تهران در پیش از انقلاب مطرح شد.

چیزی به نام طراحی و مناسب‌سازی ایستگاه‌ها برای ناتوانان حرکتی وجود نداشت و ما در سال‌ها بعد و همزمان با گشایش ایستگاه های مترو، برای آنها محل آسانسور ویژه معلولان و جانبازان پیش‌بینی کردیم و در حال حاضر همه ایستگاه‌های ما دارای این نوع آسان‌برهای ویژه است. هر چند که هنوز هم نواقصی برای تردد آسان کم‌توانان حرکتی در برخی ایستگاه‌ها به چشم می‌خورد که درصدد رفع آن هستیم.

این همایش به همت پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان و معلولان وهمکاری شهرداری تهران به مدت یک روز برگزار شد.

همچنین در این همایش روزنامه همشهری رسانه برتر در زمینه پرداختن به مسائل معلولان با  اختصاص صفحه‌ای مستقل به این موضوع شناخته شد و مورد قدردانی قرار گرفت.

در پایان بیانیه‌ای از سوی دبیرخانه دائمی همایش ملی مناسب‌سازی محیط‌شهری صادر شد که در آن به الزامی شدن بهسازی معابر موجود در سطح کلان شهری چون تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور مطابق با استانداردهای روز دنیا تأکید شد.

همچنین این دبیرخانه بر انتساب کمیته مشورتی برای پیگیری اهداف این همایش از سوی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها، شرکت‌های دولتی، و نهادهای عمومی به منظور تسهیل کاربرد سامانه‌های حمل و نقل شهری و برون‌شهری با رعایت الگوهای ایمنی در طراحی وسایل نقلیه، ایستگاه‌ها و تمامی راه‌های دسترسی تأکید  کرد.

کد خبر 38885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز